Sejarah Ternak Kuda

Ringkasan Sejarah Kuda 

Kuda sudah usang berada dibumi dan berselerak diseluroh dunia. Kuda telah disimpan dan diternak oleh insan semenjak beribu-ribu tahun sebelum masehi. Diantara baka kuda kuno atau 'ancient horses' ialah Kuda Liar Asia (terdapat disekitar Asia Tengah saperti Mongolia, Turkomen, Afghanistan, Mongolia ), Kuda Morgan ( USA), Tarpan, Arab ( Timur Tengah). 

Dari kuda-kuda insan mula menjinakkannya dan menjadikannya sebagai aset yang amat penting baik dalam peperangan, pertunjukan, sirkas, sukan, pertandingan dan sebagainya. 

Di Malaysia, kuda diternak dan dipelihara oleh segelintir masyarakat setempat saperti di Kelantan, di Sabah, Kuala Lumpur, Ipoh, Pulau Pinang, Johor, Pahang, Melaka, dll. 

Di Kelantan dan Sabah biasanya kuda diternak untuk tujuan pertanian, pertandingan lumba kuda, pertunjukan dan sebagainya. di Kelantan biasanya kuda diternak sebagai hobi untuk masa lapang selepas para petani final melaksanakan pertanian mereka saperti selepas menanam padi atau menoreh getah. Disebelah petang belum dewasa muda akan menunggang kuda sebagai rekreasi atau merelakkan penat badan. 
Sementara di Ipoh, Kuala Lumpur, Pualau Pinang kuda dipakai untuk tujuan perlumbaan profesional. 

Kuda (Equus caballus atau Equus ferus caballus) ialah salah satu dari sepuluh spesies modern mamalia dari genus Equus. Hewan ini telah usang merupakan salah satu binatang ternak yang penting secara ekonomis, dan telah memegang peranan penting dalam pengangkutan orang dan barang selama ribuan tahun. 

Kuda sanggup ditunggangi oleh insan dengan memakai sadel dan sanggup pula dipakai untuk menarik sesuatu, menyerupai kendaraan beroda, atau bajak. Pada beberapa daerah, kuda juga dipakai sebagai sumber Makanan. Walaupun peternakan kuda diperkirakan telah dimulai semenjak tahun 4500 SM, bukti-bukti penggunaan kuda untuk keperluan insan gres ditemukan terjadi semenjak 2000SM.

0 Response to "Sejarah Ternak Kuda"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel